ZINQ DESIGN LOGO EN HUISSTIJL

Voor mijn logo-ontwerpen ga ik het liefst op zoek naar een achtergrondverhaal op basis waarvan ik mijn ideeën kan uitwerken. Dat kan met de ontstaansgeschiedenis van een bedrijf te maken hebben, met de herkomst van de naam, een oud logo of in het geval van Zinq Design: een symbool uit de alchemie.

Jouw logo door mij laten ontwerpen/aanpassen? Mail me op: roy@ongeschorem.nl

Symbolen voor zink in de alchemie

Het beeldmerk voor Zinq Design

Eeuwen geleden waren alchemisten, de voorlopers van de moderne scheikundigen, al aan het experimenteren met allerlei stoffen en elementen. Hun doel: goedkopere metalen zo bewerken dat ze in goud veranderen. De kennis die zij tijdens deze experimenten opdeden werd zorgvuldig vastgelegd in logboeken. Omdat deze kennis als zéér waardevol werd beschouwd, gebruikte men meerdere symbolen die alleen door ingewijdenen begrepen werden.

Zo ook voor zink, het materiaal waar de mannen van Zinq Design mee werken. De ‘combinatie van een Z en een 4’, zoals ik gebruikt heb, is één van de vele symbolen die gebruikt zijn voor het metaal. Met dit symbool als basis ben ik gaan bouwen aan een logo dat modern is, zowel op vrachtwagens als op visitekaartjes toepasbaar is en een algeheel begrip voor design uitstraalt.

Het lettertype dat ik hiervoor als basis heb genomen is Rockwell. Een zogeheten ‘slab serif’ dat mooi combineert met het beeldmerk. 

Daar moet nog wel een flinke aanpassing aan gedaan worden, wil het tot een logo komen.

Omdat zink tegenwoordig in veel natuurlijke kleuren verkrijgbaar is, heb ik gekozen voor twee kleuren die afwijken van de standaard grijs en zwart, een witte ondergrond en twee zachte steunkleuren, voor een natuurlijker effect.

Nu is het hopen dat de jongens van Zinq Design hun werk in goud kunnen omzetten.

Naast het logo en (de basis voor een) huisstijl heb ik ook een stalenmap ontworpen. Een opvouwbare flyer, van 350 grams zwaar papier. Stevig genoeg om zes samples aan zink te kunnen dragen.

Perfect om inspiratie op te doen, voordat je aan de koop over gaat. Want dat ga je, na het zien van het werk van Zinq Design.

Het logo is op twee verschillende manieren in te zetten, met altijd het blauw-zwart als basis.

Witruimte