ONGESCHOREM

ONGESCHOREM LOGO DESIGN

Ik heb een niet-zo-stiekeme fascinatie voor (familie-)wapens, vlaggen, logo’s en iconen. Met simpele beelden, figuren en kleuren moet een heel verhaal verteld kunnen worden. Ze moeten herkenbaar zijn van veraf en van dichtbij, niet aanstootgevend zijn en het liefst zo uniek dat ze van elk ander zijn te onderscheiden. De beste ontwerpen slagen hier dan ook met…ehm…vlag en wimpel in. Die fascinatie heb ik door weten te voeren in mijn werk: logo’s en huisstijlen kunnen tegenwoordig bij ONGESCHOREM op bestelling gemaakt worden. En om een goed voorbeeld te geven, ben ik maar met mijn eigen bedrijfslogo begonnen.

Is dit de slechtste foto die ooit van een mens is genomen? Misschien wel. Ik weet het niet. Geen idee of zoiets te meten is. Maar dat dit een stukje fotografie van kusmijnkloten is, mag duidelijk zijn. Scheef genomen, slechte belichting en een tikkie kleurbewerking kan geen kwaad. Overigens gaat ons model zelf ook niet helemaal vrijuit. Toch gaan we met dit prutswerk aan de slag.

Open de foto in Photoshop, trek de foto naar zwart-wit, schuif wat met de slider voor het gewenste contrast en kies daarna voor de optie ‘Posterize’ of ‘Waarden beperken. Herhaal de laatste twee stappen tot je tevreden bent met het resultaat en hoppa, je hebt een Banksy-achtige stencil art-versie van je foto gemaakt. Kopiëren en plakken naar nieuwe achtergrond en je taak zit er al weer op. Dit specifieke voorbeeld heb ik jarenlang op mijn CV gebruikt als portretfoto en als excuus om de rest van mijn CV eens grafisch onder de loep te nemen.

Na jaren van twijfel klap je Adobe Illustrator open en maak je van je ‘logo’ een logo. Trek lijnen voor de contouren van je gezicht, kopieer stukken die je aan de andere kant van het gezicht ook tegen komt en sla het geheel op als een vector-bestand. Weer een stap dichter bij het eindresultaat.

Dan wordt het tijd voor tekst bij je logo. Een klucht van een opdracht. Het zoeken naar het juiste font kan lang duren. Zelfs als je weet waar je ongeveer naar zoekt. 

Om over kleuren nog maar te zwijgen. Wat een tijdrovend loeder kan dát zijn. Kleuren hebben een psychologisch effect, een betekenis of een associatie. Rode tinten staan voor warmte en passie, geel voor optimisme en zelfverzekerheid, blauw…je snapt mijn punt. Ik heb dan ook lang nagedacht over welke kleuren te gebruiken in mijn logo. Om daarna alles overboord te gooien, de website coolors.co aan geslingerd en op de spatiebalk geramd tot ik iets tegen kwam waar ik blij van werd. Iets minder professioneel, net zo effectief.