MANGOOS MARINE LOGO EN HUISSTIJL

Aan de betaalbare luxe-producten van het Mangoos-imperium kan sinds 2020 ook een botenservice toegevoegd worden. Naast (vakantie)woningen, sieraden en events heeft het met Mangoos Marine nu een tak dat zich gaat richten op het aankopen en verhuren van kleine, sportieve motorvaartuigen. En daar hoort natuurlijk een treffend logo bij.

Jouw logo door mij laten ontwerpen/aanpassen? Mail me op: roy@ongeschorem.nl

Hoe graag ik ook zou willen, een logo maakt van een organisatie met een slecht product nog geen goed bedrijf. Wat het wél kan doen is de juiste uitstraling meegeven, waardoor de organisatie de juiste doelgroep weet te bereiken. De uitstraling dient daarvoor aan te sluiten op het product of de service die het levert. 

In het geval van Mangoos Marine hadden we het over kernwoorden als ‘luxe’, ‘sportief’ en ‘brutaal’, maar vooral niet ‘overdadig’ of ‘elitair’. Door een familie aan logo’s en beeldmerken te creëren die aan die waarden voldoen, hebben we het volledige merk in een oogopslag gevangen.

Mangoos Jewels

Met drie gouden stippen bovenaan het logo is er direct een referentie naar de andere Mangoos merken, waarin deze ook zijn opgenomen. Daarmee wordt Mangoos Marine niet alleen in de bedrijfsvoering, maar ook in beeld een naadloze toevoeging aan het Mangoos imperium.

Daaronder heb ik met Green Mountain gekozen voor een opvallend, brutaal en sportief lettertype als ‘canvas’ en dat bewerkt tot een robuuste basis voor het logo. Zowel van veraf, op volle zee bijvoorbeeld, als dichtbij zorgt dit voor de herkenbaarheid die van groot belang is voor een logo en is ten aller tijde ‘Mangoos’ goed te lezen.

 


Het ‘Marine’-gedeelte is een bewerking van één van mijn favoriete schreefloze fonts: Montserrat. Dat Montserrat ook een prachtig Caribisch eiland is om aan te leggen met een prettige, maar toevallige bijkomstigheid.

Bij het selecteren van de juiste kleuren heb ik , naast de uitstraling van het merk, ook rekening gehouden met de zichtbaarheid van het logo. Zowel op het water als in de haven moet het logo duidelijk te zien zijn en afsteken tegen de concurrentie, zonder negatief op te vallen. Puur zwart en wit zijn veel voorkomende kleuren in jachthavens en zorgen voor de balans. Het gouden element is een verrassing voor de ogen en steekt mooi af bij de rest, maar schrikt vooral niet af.

Alternatieve versies