DIFFERENTIËREN IS INCASSEREN - PAGE
Geachte heer of mevrouw,
Het zullen vreemde tijden zijn voor jullie bij Page. Daar waar er in aanloop naar de coronacrisis een ware run op jullie toiletpapier ontstond, zal bij iedereen de voorraad voorlopig toch wel vol zijn. Ik zie tenminste geen lege schappen meer in de supermarkten. Vandaar ook mijn schrijven, want de Director Of Sales zal binnenkort wel op straat komen te staan, als het zo door gaat. En daar kom ik om de hoek kijken.
Zoals mijn CV aangeeft ligt mijn werkzame achtergrond niet in de toilet-business, maar in die van de badkamer. Ruim 30 jaar heb ik voor diverse producenten van lichaams- en haarverzorgingsproducten gewerkt en ik heb daar één belangrijke les geleerd: ‘differentiëren is incasseren’. Ik zal het nader uitleggen.
Ik ben opgegroeid in een periode dat we alles met groene zeep deden. De afwas, de was, de haren en het lichaam, alles werd gewoon schoon met hetzelfde blok. Maar in de loop der jaren hebben we andere middelen uitgevonden om de groene zeep te vervangen. Wasmiddel, shampoo en douchegel verschenen plots als afzonderlijk product op de markt en daar bleef het niet bij. De shampoo alleen al! Voor lang haar, kort haar, dik, dun, droog, vet, golvend, glanzend, voor elk haartype verzonnen we wel wat. Schoot het product tekort? Dan bedenken we daar toch een bijpassende conditioner of masker bij? Hoe denkt u dat we bij Andrélon Klei, Fris & Zuiver zijn uitgekomen? Klei!? In shampoo? En dat fris en zuiver? Koekoek. Maar verkopen doet het wel. Bij Schwarzkopf hebben we zelfs 4 jaar lang de afdeling ‘Product Development’ in zijn volledigheid uitbesteed aan een marketingbureau. Nieuwe ingrediënten? Welnee. Nieuwe etiketten!
Ik zie een glorieuze toekomst in het verschiet voor Page. Differentiatie is key. Papier voor staande vegers, zittende vegers, hangende vegers, voorlangs, achterlangs, vouwers, proppers, pré-papier, after-papier, we kunnen jarenlang vooruit!
In afwachting van jullie reactie verblijf ik.
Met vriendelijke groeten,
ir. W. Zeeman